Bloggers

Thursday, December 29, 2011

Homemade sizzling yee mee

Aktiviti memasak kelmarin..Yee mee sizzling, dah lama simpan resepi tapi tak pernah cuba. Memang pebret saya dan juga En hubby. Weekend lepas pegi jenjalan tengok wayang kat Space U8 dan makan sizzling kat food court dia Space Wok, sodap la pulak tu yang teringin nk try masak sendiri.


Overall ok la..tak susah pun campak campak semua bahan dah siap. Juri tetap masterchef kat rumah saya aka En hubby kata ok sedap, dia bagi markah 8/10..cuma komen dia kalau serve dengan cili potong lagi sodap..heeee

 Ni lah dia yee mee sizzling saya..saya tak letak sawi dan telur pun sebab ni 1st time buat so bagi saya kena pastikan kuah menjadi , next time buat boleh la letak macam macam. Kat bawah ni saya bagi resepi..

Bahan bahan : 

Sepeket yee mee kering
4-5 ketul ayam yang di potong kecil, kalau suka boleh bubuh banyak
cendawan kering ( rendam terlebih dahulu )
2-3 ulas bawang putih ditumbuk 
1 inci halia ditumbuk
3-4 tangkai cili kering di potong sepanjang 1 inci
Kicap pekat ( saya guna jenama Jalen )
Kicap manis ( saya guna jenama Jalen juga )
Sos tiram
Tepung jagung
Garam dan gula
2 cawan air
Sedikit minyak untuk menumis

CARA :
  1. Tumis bawang putih, halia dan cili kering
  2. Masukkan air, tunngu sampai mendidih
  3. Masukkan kicap pekat, kicap manis dan sos tiram..saya agak agak je nak masuk banyak mana, bergantung kepada kehitaman kuah dia kalau terlalu cair kicap tu tak sedap.
  4. Masukkan cendawan
  5. Perasakan dengan garam dan gula
  6. Bancuh tepung jagung dengan sedikit air dan masukkan dalam kuah tadi untuk memekatkan kuah..agak agak la sampai kuah jadi pekat.
  7. Bila kuah dah masak saya gunakan kuali leper sebab takde sizzling pan untuk sangai yee mee sekejap dan tuang kuah yang dah masak tadi ke atas yee mee. Biar kan sekejap lepas tu tutup api. Kalau suka telur boleh la pecahkan telur sebiji sebelum tutup api.
  8. Dah siap boleh la menjamu selera tapi jangan makan dalam kuali ya..hehe

Terima kasih kerana sudi singgah sini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...