Bloggers

Friday, November 2, 2012

Kembali bersiaran..

Secara langsung dari Alam Budiman, Shah Alam..setelah seminggu lebih kot belog ni menyepi..bukan ape balik dari kampung lepas raya haji tu mood untuk mengapdet blog tertinggal kat kampung..muehehehe..biasa la tak puas balik kampung 4,5 hari..hanya yang berjauhan dengan famili dan dapat jumpa sekali sekala je memahami apa yang saya rasakan..ecehhh.. Namun apa lah yang boleh saya lakukan pon.. redha lah dengan seadanya..banyak tanggungjawab yang harus dilaksanakan.. hidup mesti diteruskan..emm..macam takde kena mengena je..

Semalam dah setel kerja-kerja pengeposan FM Tambun kepada pemilik-pemiliknya..lega sangat sebab hajat dan dilunaskan..semoga FM tu semua selamat sampai kepada tuan-tuan barunya..semoga yang bertuah mendapat FM tu happy dan suka walaupun tak seberapa.. anggaplah sebagai tanda perkenalan kita di alam maya ini.. ^_^

Moh kite tengok gambo yang sempat saya snap masa raya haji hari tu..menu pagi raya tak sempat snap..sebab sedikit kalut pagi tu dengan nak hidangkan juadah, nak g masjid, uruskan budak-budak..lepas tu nak g tengok orang sembelih lembu..layan je la ye..

Ketupat palas yang memang wajib ma saya buat tiap kali hari raya..ada inti serunding 

bakal tumbang.. En hubby, abang dan adik saya masing-masing korban 1 bahagian daripada lembu ni

persediaan untuk menyembelih.. yang pakai baju kuning cair tu tukang sembelih merangkap ayah chik saya..

Bismillahirahmanirrahim.. sampai situ je gambar sembelih lembu sebab saya tukar amik 
video pulak..so takde gambar lepas sembelih..
masa tengah syok-syok rakam video, 
tanpa saya bajet dan sedari tetiba lembu tu angkat kepala dia 
dan hempas ke lantai yang penuh dengan darah..
maka terpercik la darah lembu tu kat baju yang saya pakai..
ape lagi bertempiaran la semua lari..
tu la eksyen nak duduk depan sekali..hamik kau dah terpercik darah lembu..
terus cau cincau la dari situ sebab nak sental darah lembu tu..
darah kalo dah kering jika kena pakaian susah nak tanggal kan..sampai rumah ma saya cepat-cepat saya basuh, nasib hilang kesan darah tu.. gambo pun terlupa nak snap..
korang layan video ni..kalo boleh buka la..saya tak reti nak upload video kat belog.. -_-

Dengar tak suara saya yang cakap.. ehhh..euiii..habisss bajuuuuuuuu..adoooo..habiss bajuuu... 
aaahahaha..nak tergelak pun ada bila tengok balik..gatal sangat gi duduk depan sekali..tu la padahnya..saya pun tak terfikir langsung nak tukar t-shirt ke hape sebelum pegi tu..sebelum-sebelum ni pun kalo tengok orang korban tak pernah lagi duduk depan sekali..huhuhuhu

Aqil dengan paksu nya..kusyuk tengok lembu kena sembelih, pes time dia tengok..mula-mula saya gendong dia kat depan lembu tu la..pastu dia merengek-rengek macam takut, saya pass kat adik saya kat belakang..kalo saya still gendong dia, confirm dengan Aqil sekali terpercik darah lembu..huhuhuhu

Dah setel melapah dan balik rumah acara membahagi daging kepada anak-anak yatim dan jiran-jiran pula.
sambil tu buat persediaan memasak untuk makan tengahari tu dan untuk kenduri akikah esoknya, adik saya buat akikah untuk anak dia baby Raqief Aiman..

Ada bran ke nak makan??? ni abang saya punya kerja, dia bawa balik kepala lembu sebab nak amik otak..dah macam zombi kampung pisang lak makan otak..katanya sedap di masak kerutuk..saya mungkin tak lalu kot nak try..tp kaki lembu yang dimasak sup memang sedap..mabeles lah..

Antara tetamu yang hadir masa kenduri akikah..lauk semua licin..menu gulai darat, sup tulang, kerabu perut, sambal belacan dengan mangga muda, sira labu dan ikan masin..

Keluarga mertu adik saya..besan la tu tengah berborak

orang-orang rumah..

Aqil yang suka mencium baby Aiman..naik rimas dibuatnya..saya pun suka cium baby, bau baby wangi kan..

Raqief Aiman yang semakin membulat..geram betul dengan dia..rindu nak cium dan sembang ngan si kenit ni.. Sehari sebelum saya balik sini dia demam, 
sian dia meragam je sebab dalam mulut dia ada sariawan betul ke eja tu..yang putih putih macam kerak susu tapi ada kat bibir atas bawah, lelangit dan gusi..bawa gi klinik doktor bagi ubat sapu..dua hari jugak lah baru baik demam..sian Aiman..

Emmmm..itu sajalah saya nak cerita pasal balik kampung..saya tak sempat ke mana pun..lokching pun kempunan sebab orang tak meniaga..cuti raya lah katakan..takde rezeki lah kan.. InsyaAllah lain kali jika dipanjangkan umur.. 

Terima kasih kerana sudi singgah sini

3 comments:

  1. samalah ngan js...xjumpa lokching..biasa ada kt area bkt besi...kali ni tak lalu plak jln tu...hihi

    ReplyDelete
  2. salam ziarah.

    balik raya d kg, mmg x pernah puas. rasa masa mcm terlalu cepat berlalu. Lg 1, budak2 terutama bayi mmg seronok didukung @ dicium

    Jemput ke blog akak di cheezemaz.blogspot.com. Mana tau berkenan nak rasa serbuk cheese CHEEZE MAZ, yg bila dicampur air akan menghasilkan sos cheese seenak sos cheeze wedge, KFC. Lagipun hy RM 10.00 untuk 1 pack seberat 200 gram.

    ReplyDelete
  3. waa terliur dengan ketupat tu...sedapnyer

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...