Bloggers

Tuesday, March 20, 2012

Petua Merampingkan Badan

1. Jangan Berlapar - Makanan memberi anda tenaga dan apabila anda menggunakan tenaga kurang daripada apa yang anda ambil, tubuh akan terkejut. Bila anda tidak tahan berlapar, anda akan makan dengan lebih banyak.
2. Amalkan Yang Pahit – Minum kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. Minum 8 Gelas Air Sehari - Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum anda makan makanan yang berat-berat, cuba minum air. Pasti anda tidak akan makan dengan banyak.

4. Elakkan Minuman Bergas - Minuman bergas biasanya mengandungi 7 hingga 8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

5. Kurangkan Pengambilan Garam - Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat badan disebabkan air.

6. Ambil Sarapan Pagi -Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, orang yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding orang yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormon dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolisme juga meningkat untuk membakar kalori.

7. Makan Perlahan-Lahan - Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Sebab, apabila anda makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8. Kunyah Makanan Kepada Cebisan Lebih Kecil - Kunyah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan, kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.

9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa “mint” atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11. Kurangkan pengambilan marjerin atau butter dalam makanan anda.
12. Apabila makan di restoran atau gerai, pesanlah air limau nipis atau jus oren. Ini kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral, serat dan kandungan lemak yang rendah.

14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet.

15. Ambil Makanan Yang Berempah - Sesetengah rempah seperti cili atau biji sawi, boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.
 P/S : Saya pernah cuba yang no 2, minum kopi sebelum makan. Memang rasa kenyang tapi bukan sebab pahit tapi sebab dah kenyang minum kopi segelas..kikiki

Terima kasih kerana sudi singgah sini

2 comments:

  1. walau byk mana petua pun tuk rampingkan badan, saya tetap memilih utk berlapar..hahahha

    ReplyDelete
  2. Betul tu..itu salah satu cara jugak..saya pun selalu jugak berlapar cuma sekarang sebab ada anak kecil yang masih breastfeed terpaksa lupakan dulu niat nak diet..:(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...