Bloggers

Monday, March 26, 2012

Sambung cerita Perth..part III

Cerita yang dah basi dan berkulat, bukan la ape banyak gambar nak share sebenarnya tapi jadi malas bila nak kena edit..kalo nak letak satu-satu kang berjela pulak entry ni letih jugak nak scroll ke bawah kan.. tapi takpe la saya gagahkan jugak untuk kenangan di masa depan..

Kita sambung hari kedua kat Perth..Dato Burn pagi pagi lagi dah datang jemput kami lebih kurang pukul 9 bertolak dari homestay. Dia bawa kami ke pasar karat kat Perth tu..saya lupa nama tempat tu tapi pasar dia lebih kurang macam pasar karat atau garage sale la dan semua barang yang dijual pun barangan antik dan terpakai. Contohnya pakaian, perhiasan, mainan, buku, tools, perkakas dapur, tumbuhan herba pun ada macam parsley, oregano, daun bay dan lain lain. Tapi barang-barang basah dan makanan takde jual..


Saya cuma beli mainan untuk Adam dan Aqil je, banyak benda yang berkenan terutama perkakas dapur tapi macam susah nak bawa balik takut terlebih muatan pulak masa timbang barang..harga barangan yang dijual pun berbaloi walaupun 2nd hand sebab barang dia masih dalam keadaan baik.

 Cars pillow story book untuk Adam. Saya beli dengan harga AUD3, lebih kurang RM15 (bergantung pada rate AUD semasa), saya pernah tengok orang jual kat facebook dengan harga RM50, hampir hampir nak beli dah jugak. Jumpa kat sana rembat terus, kebetulan ada satu tu je. Lamaze butterfly untuk Aqil tu pun saya beli dengan harga yang sama AUD3..kalau tekan kat kepak butterfly tu akan keluar bunyi.. :) Mainan pulak dari sekecil mainan macam yang dapat kalau beli happy meal tu sampai la ke besar macam basikal tu pun ada jual. Stroller, baby chair, car seat pun ada katil baby je takde jual.

Lebih kurang sejam gitu pusing pusing kat pasar ni, kami bertolak pula ke Harbour Town Factory outlet. Kat sini banyak factory outlet yang jual pakaian berjenama tapi boleh dapat dengan harga sedikit murah berbanding pasaran biasa. Hubby sempat rembat seluar jeans levis dengan harga RM150 lepas dah diskaun 50%. Saya pun nak beli juga tapi tengah pilih pilih dah tak sempat sebab nak pegi tempat lain pulak, so terpaksa kansel..sekejap sangat kat situ rasa tak puas sebab banyak kedai yang menarik dan tak sempat nak pegi semua. Sehari sebelum balik kitorang nak repeat kat sini..hehe


Dari Harbour Town, Dato Burn bawa kami ke Burswood Park untuk ber BBQ 1 Malaysia bersama Najib dan Rosmah..Kelas kau jah! Kat Mesia tak pernah pun jumpa atau terjumpa, nengok kat tv ngan sokaba je, sekali boleh ber BBQ lak kat Perth..Najib datang sebab nak meeting kat CHOGM tu.. alang- alang datang buat BBQ ngan Malaysian kat sana..ramai gak rakyat Malaysia kat Perth..

Dapat la amik gambar najib dari kejauhan..Gambar Kak Mah tak dapat amik sebab dah malas nak bersesak-sesak ngan orang ramai.. Lepas dah ber BBQ dan makan ape yang patut kami berangkat ke Fremantle pula..sesi shoppim souvenir.. i loike :)

Dari Perth ke Fremantle tak la jauh sangat..tapi sempat jugak melelapkan mata.. Sebelum sampai ke destinasi kami singgah solat dulu di masjid yang terletak dalam sebuah universiti, lupa dah nama uni tu..


Dato Burn bawa kami ke E-Shed market kat Fremantle. Kat sini memang banyak giler orang jual souvenir dengan harga yang murah berbanding dengan yang dijual kat Perth..orang Indon pon ada meniaga kat sini kau..haha.. semua ada t-shirt, keychain, FM, beg dan segala macam souvenir tinggal pilih dan bayar je..rambang mata jugak la kat situ..

Saya amik gambar kat luar je..masa kat dalam sangat terhad untuk camwhoring sebab bz menyoping dan mood Aqil tak berapa baik..so lepas siap shopping terpaksa keluar cepat-cepat dan stay dalam kete je tunggu yang lain-lain sopim..huhuhu

Dah puas menyopping, Dato Burn bawa kami jenjalan sekitar Fremantle, tengok pantai, bangunan dan kapal sementara menunggu untuk tengok sunset..

Ini pirate ship betul-betul bukan tipu punya..tapi sudah kena rampas..


Indahnya ciptaan Allah swt

Bila matahari dah terbenam, kami pun berangkat pulang ke homestay..kaki pun hampir nak cramp sebab seharian berjalan..kena simpan tenaga untuk hari ketiga pulak.. ;)


Terima kasih kerana sudi singgah sini

1 comment:

  1. Average untuk satu fridge magnet tu agak2nya berapa AUD ya ?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...