Bloggers

Friday, February 8, 2013

Cuti Cuti Bali Part 5

Lepas bersiap-siap kat pantai tu kami terus bertolak ke restoran untuk makan tengahari..sepatutnya kami ada lawatan ke temple sebelum lunch tapi kami skip..dan sepatutnya tengahari tu kami lunch kat kawasan padi bertingkat..tapi sebab kesuntukan masa kami skip jugak..lupe nama restoran yang kami lunch hari tu..suasana dia macam ala kampung sebab duduk bersila kat pondok, cuma panas sebab cuaca memang panas + takde kipas..harap angin semulajadi je..

masakan dia biasa-biasa je.. appetizer sup jagung, lauk dia ayam goreng, ikan sweet sour, tauhu masak hitam, sayur campur..pencuci mulut buah-buahan.

Lepas dah isi perut dan buat ape yang patut..kami bergerak ke Taman Ayun temple..Taman Ayun ni merupakan temple diraja.. so temple ni hanya akan dibuka bila kerabat diraja datang untuk upacara sembahyang..

pintu masuk utama

pintu masuk ke tempat sembahyang

kami tengok dan amik gambar dari luar je..


kolam dekat dengan pintu masuk..sempat Si Adam pegi tengok fish kat situ sebelum keluar..

Kemudian kami ke Monkey Temple di Alas Kedaton..tak jauh sangat la dari Taman Ayun ni..kat situ banyak giler monyet..dah nama pun monkey temple..jumpa kawan baru la kat situ..
pintu masuk utamz..yang baju biru tu pengiring kami..hehe

king monkey katanya

hok aloh..tengah cari kutu anok dio..

memang bersepah.sepah monyet sepanjang jalan..kena hati-hati kalo bawa beg plastik, diorang akan rampas sebab ingat makanan..

kawan baru nama dia Randy..muahahaha

Pura ni namanya Pura Dalem.. tak buka jugak masa kami datang..ada upacara baru buka..

pintu masuk ke dalam pura

boleh amik gambar kat sini sambil pegang kelawar atau ular sawa..dan siap diframe dalam masa beberapa minit..saya amik la sekeping cuma Rp60 000

berangan jadi dewi kelawar jap..kah kah kah..tengok kelawar yang saya pegang tu siap pakai rantai mutiara ko..kelawar kat sini jinak..

Sekitar kawasan temple tu banyak gerai-gerai yang menjual pakaian dan kraftangan..sebenarnya penjual tu adalah pengiring kepada pelawat yang datang..so lepas dia bawa kami melawat kawasan, dia bawa kami ke gerai dia pulak untuk tengok-tengok kalo ada yang berkenan untuk di beli..sekiranya ada yang kami beli, hasil jualan di kira sebagai tips diorang lah..kesian jugak, pengiring kami tu dah 3 hari gerai dia tak laku sebab takde iring pelawat..agaknya diorang kena gilir-gilir kot..memang tak ramai pun pengunjung masa kami kat situ..

sambil tunggu MIL saya shopping..ternampak benda alah dalam gambar tu..lucah sikit so terpaksa blur kan gambar..sebenarnya tu pembuka botol hokey tapi di ukir seperti kemaluan lelaki..hohohohoho..ada ke orang beli agaknya..

Kemudian Pak Arya bawa kami ke Tanah Lot Temple..kat Tanah Lot ni ada 2 pura yang terletak di atas batu besar..pura kat situ merupakan tempat pemujaan dewa-dewa penjaga laut..itu kepercayaan diorang lah..kita nggak usah percaya.. Tanah Lot ni adalah destinasi WAJIB kalo ke Bali..ramai sangat pelancong datang sini

Selain tengok pemandangan yang cantik kami jugak akan dinner kat sini

sepanjang jalan banyak dijual lukisan dan kraftangan

macam-macam ado

salah satu pura kat Tanah Lot

zoom sikit

Pemandangan memang cantik kat Tanah Lot ni, ombak kuat menghakis dan membentuk tebing tu.. kami bersyukur sebab diberi peluang melihat dan menikmati keindahan bumi ciptaan Nya

bergambar kenangan..kat belakang kami tu pura atas bongkah batu..masa ni air surut..kalo air pasang tak leh jenjalan ke pura tu..

dah hampir nak terbenam matahari..saya memang suka sunset..

Lepas dah penat jenjalan kami ke Restoran Seafood Melasti untuk having dinner..best betul dinner kat tepi laut, dengan deruan ombak dan matahari hampir terbenam..ala-ala romantik dinner la bak kata En hubby, pedulikan diorang yang lain tu buat-buat tak kenal je katanya..muehehehe

ni la dinner kami..pembuka selera sup jagung, nasi putih, sayur kangkung dan lauk dalam pinggan tu..ada sotong dua cucuk, udang, kepah, dan ikan kerapu..saya terpaksa makan dua pinggan set lauk yang sama sebab Aqil dah tido masa tu..sambal belacan dia sedap uollsss..hohohoho

amboi..masing-masing makan tak pandang kiri kanan..hehehe

sambil makan sempat jugak snap sang matahari melabuhkan tirai..

Dah settle makan pak Arya terus hantar kami balik ke resort..Esoknya kami checkout lebih kurang pukul 11 pagi..sebab kami dah janji dengan Pak Arya untuk bawa kami shopping sebelum ke airport..tak habis-habis shopping kan..kami mintak Pak Arya bawa ke tempat yang jual barang-barang duty free atau branded..kata Pak Arya duty free kat sana agak mahal jugak, so dia bawa kami ke gedung Bali Brasco yang menjual barang barang macam kat Bandung..walaupun bukan 100% original tapi masih berkualiti..kira gred AAA la..bak kata pekerja kat Bali Brasco tu kalo 100% ori, takde untung la diorang..kekekeke

Hari last ni memang tak banyak gambar sebabnya badan saya sakit-sakit + saya selsema, berhingus dan mata berair, memang takde mood nak camwhoring.. Adam pun demam start malam last tu, maybe kami dinner kat tepi laut dua hari berturut turut so masuk angin kot budak-budak ni..bukan Adam je demam, Qaseh ngan Elesya pun demam..berdukung je lah Adam ngan En hubby, siap muntah-muntah dalam van Pak Arya...

Tapi kami shopping sakan jugak kat sini..rugilah kan bukan selalu dapat peluang camni..entah bila boleh datang lagi..

Oleh sebab kami shopping juta-juta rupiah so kami dapat voucher diskaun untuk spa dan reflexology kat Mango Spa sebelah Bali Brasco ni..saya dapat pakej spa untuk dua jam..MIL dapat satu jam..yang lelain sambung shopping kat situ..En hubby nak reflexology pun payah sebab terpaksa jaga Adam yang tak sihat..thanks ye En hubby sebab tolong jaga anak hari tu..tercapai jugak hasrat saya nak berspa..pakej spa urut 1 jam, scrub satu badan dan mandi bunga ros..lepas diskaun cuma perlu bayar Rp65 000...muehehehe..

Lunch hari tu kami makan nasi padang..tapi takde gambar pun..huhuhuhu..setel semua urusan dalam kul 5 petang camtu kami bertolak ke airport.
Bergambar sebelum boarding..flight kami pukul 7.45malam..babai Bali, trip yang seronok dan best..In Shaa Allah ada rezeki kami datang lagi..terima kasih jugak kepada Pak Arya dan Bayu Bali Tours..Pak Arya sangat friendly dan kami berpuas hati dengan servis yang diberikan..Kami selamat sampai LCCT pukul 11 malam..penat giler kot..

Oh ya..kepada 3 pengomen terawal kat entry ni..saya ada sesuatu untuk korang..ole-ole dari Bali..tu pun kalo ada yang sudi komen di blog saya yang tak seberapa ni..muehehehe

Sekian cerita cuti-cuti Bali..maaf sebab entry ni panjang bebenor..


Terima kasih kerana sudi singgah sini

6 comments:

  1. Wah, seronoknya dapat jalan2 tengok negara orang! Nampaknya banyak tempat menarik, namun akak paling suka dua gambar matahari terbenam tu. Cantiknya!

    ReplyDelete
  2. ter'masuk'/terbaca blog awak sbb suka baca pengalaman org jalan2...salam kenal ye...

    ReplyDelete
  3. salam nida..
    wah bestnyaa dpt pegi bali.. sy entah sampai bila pun tk tau..hehe
    teringin nk pegi sbb bali mmg cantik tempatnya kan..

    pssstt.... kita punya psamaan la, punya 2 her0...>,<

    ReplyDelete
  4. bestnya...teringin juga nk ke bali

    ReplyDelete
  5. dya pn lm kesampaian ke sana..bile lah agaknye kan...hihi^^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...